Eeke, Tim en Jikke. Foto: Meindert Bussink
Eeke, Tim en Jikke. Foto: Meindert Bussink Foto: Meindert Bussink

Eeke en Jikke vragen Tim over de rol van media

Onderwijs Jongerenredactie

ULFT - Op vrijdag 24 november hebben wij Tim Hofman een aantal vragen gesteld over de invloed van social media op jongeren. Met de politieke verkiezingen net achter de rug, waren we vooral benieuwd hoe Tim tegen politieke keuzes van jongeren aankijkt. In hoeverre worden jongeren beïnvloed door wat ze zien en lezen op sociale media? 

Door Eeke Theissen en Jikke Dute

“Vroeger was het medialandschap heel anders. Toen ik achttien was in 2006, was er geen Instagram en een klein beetje YouTube, maar waren vooral weblogs en het Journaal je bron van informatie. Jullie zien tegenwoordig de hele dag op Instagram en Tiktok dingen voorbij komen van bijvoorbeeld NOS op 3 en Cestmocro. Wij werden hier niet door beïnvloed en bespraken het vooral in de kroeg.”

We bespraken nieuws vooral in de kroeg

Het missen van eigen een medium in zijn jeugd heeft Tim is een belangrijk drijfveer voor het maken van programma’s voor BOOS: “Het is belangrijk, zeker in dit tijdperk van nepnieuws, dat er voor jongeren programma’s en mediaplatformen zijn waar ze betrouwbare belangrijke informatie tot zich kunnen nemen.”

Volgens Tim is het belang van journalistiek op dit moment groter dan ooit, met name door de opkomst van AI en platformen als X (voorheen Twitter). Inmiddels is Tim midden dertig en hij vindt het heel erg belangrijk dat er steeds meer media zich op jongeren richten. Door zelf zonder sociale media op te groeien beseft hij dat het voor de nieuwe generatie een stuk moeilijker is om een wereldbeeld te creëren dat gebaseerd op betrouwbare bronnen. 

De media spelen misschien wel de allergrootste rol in de keuze van jongeren voor een politieke partij: “Een deel van de politici komt met feiten, maar politici trekken dingen ook uit het verband en verspreiden zelf nepnieuws. We hebben de media nodig om uitspraken te checken en filteren.” 

Wij gebruiken zelf veel TikTok en zien daar eigenlijk alleen Thierry Baudet langskomen, maar nooit Frans Timmermans. Volgens Tim zijn er op dit moment een aantal politici die heel slim via dit soort media de jongeren aanspreken en daarmee stemmen winnen: “In de kamer zet Thierry zich juist weer in voor de mensen van midden veertig. Dit is een van de redenen waarom het zo belangrijk is dat journalistieke organisaties zoals de NOS zich ook op alle sociale media platformen bevinden en de verstrekte informatie checkt of weerlegt”.

Wat vind Tim eigenlijk van de rol van de huis aan huis krant in het leven van jongeren? “De huis-aan-huis-krant is een stukje van het hele medialandschap. De krant moet een toevoeging zijn op datgene wat jongeren online al kunnen lezen. De uitdaging voor de krant zit hem in het bijbenen van de snelle online media zoals Nu.nl.” 

Het is fijn dat we tegenwoordig als jongeren zo veel informatie tot ons kunnen nemen, maar daarbij is het belangrijk dat we nepnieuws kunnen onderscheiden en daar hebben we de media bij nodig. Een krant checkt altijd zijn bronnen. 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant