Foto:

Column Remko Alberink: Gendringen-Bolsward

  Nieuwsflits

Waarom? Die vraag is soms niet snel te beantwoorden. Het is een vraag voor velerlei vlakken, maar laat ik me vandaag eens beperken tot het openbaar vervoer. Laatst maakte ik binnen een week gebruik van de treinstations Terborg en Varsseveld en gebruikte ik ook nog buslijntje 27 naar Gendringen.

Laat ik beginnen met een compliment, ook al is dat misschien vreemd uit de mond cq pen van deze alerte brombeer, die doorgaans zowel de goede dingen als de 'verbeterpunten' in de maatschappij signaleert.

Ik wil lof uitspreken voor de betrouwbare Arriva-treinen op de lijn Winterswijk-Arnhem. Waar we vroeger in de Syntus-tijd als Achterhoek bijna dagelijks het vaakst op de radio werden genoemd na weer een sein- en wisselstoring of een uitgevallen trein, daar is de betrouwbaarheid enorm toegenomen sinds Arriva de concessie uitvoert.
Arriva, het is een multidisciplinair vervoersbedrijf. Al treinend moet ik echter ook denken aan hoe groot de verschillen binnen Arriva zijn. Zo reed ik recent eens in Noord-Nederland in een Arriva-trein mét wc, en dat is een opluchting als de blaas een signaal afgeeft kan ik u zeggen.

Ook zaten er in die trein overal USB-aansluitpunten voor de mobiele apparaten die we heden ten dage bij ons dragen. Fijne tafeltjes waar de laptop op kon staan maakten het plaatje compleet. Dat kan dus in Noord-Nederland wél, en in Oost-Nederland is een en ander destijds niet in de concessie opgenomen. Niet echt alert van de provinciale politieke cowboys, die waarschijnlijk zelf zelden met de Jan Terlouw, Dames Jolink of Guus Hiddink (namen Arriva-treinen, RA) reizen.

Muggenziften zie ik u denken? Kan zijn. Het lijkt mij echter dat als je de autobestuurder echt uit de wagen wil krijgen, je de faciliteiten van de Achterhoekse 'Arriva-wagons' moet verbeteren. Als ik een artikel in de krant als leidraad neem, moeten we hier in de Achterhoek echter tot 2037 wachten voor er nieuw materieel komt met een update.

Tegen die tijd hebben we volgens mij allemaal een smartwatch die niet meer opgeladen hoeft te worden en zijn de nu geprezen USB-aansluitingen al lang weer geschiedenis. 2037, kom es op zeg.
Over beleid gesproken. In de Achterhoek moeten we achter in de bus stappen en onze ov-chipkaart tegen het kassie drukken. In Noord-Nederland zijn de Arriva-bestuurders beter beschermd en kan Jan publiek daardoor gewoon voor in het bussie stappen. Raar? Ja, dat vind ik raar en nee, dit is geen andere onderneming, beide bussen zijn van Arriva. Wie het weet mag het zeggen. Je moet eigenlijk hopen dat je niet van Gendringen naar Bolsward moet, want dan kom je zoveel verschillende spelregels tegen dat je er misschien van moet kotsen, en ook dan is een toilet in de trein best handig.

Meer berichten