Erik Beltman van Heezen mode in Varsseveld. (foto: Roel Kleinpenning)
Erik Beltman van Heezen mode in Varsseveld. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)
coronavirus

Retailers maken van nood deugd

  Nieuwsflits

In het kader van de campagne #NLstartop deze week verslag van flitsbezoeken aan enkele gemeentelijke retailers. Is er weer voldoende aanloop? Weer voldoende mogelijkheden om inkomsten te genereren? Welke bijzondere initiatieven zijn er ontplooid?

door Reinier Kroesen

Oude IJsselstreek - Lokaal ondernemerschap werd sinds de komst van grote ketens in de winkelstraten publicitair altijd al flink gepromoot. Nu, in dit corona-era zijn er nog eens veel nieuwe, plaatselijke 'koop lokaal initiatieven' ontwikkeld, die door het winkelend publiek massaal omarmd worden. Met als gevolg een flinke opwaardering van die ambachtelijke sector, de ouderwetse service en winkelsfeer.

Erik Beltman van Heezen Mode in Varsseveld constateert dat het consumentenvertrouwen sinds Hemelvaartsdag aan het terugkomen is. Volgens eigen zeggen bedient die zaak een brede doelgroep, waarbij de wat oudere doelgroep (heel begrijpelijk overigens) het heeft laten afweten.

Erik: "Alhoewel de verkoop sinds dat moment weer wat aantrok, is echter een belangrijk omzetdeel aan trouw- en gelegenheidskleding voor 2020 weggevallen. De meeste feesten zijn verzet naar 2021 of vonden in besloten kleine groep doorgang. Nieuwe kledingaankopen zijn geen noodzaak omdat men meer thuiswerkt. Om nog een en ander van onze zomercollectie te verkopen, hopen we op enkele mooie zomermaanden, waardoor we langer door kunnen dan gebruikelijk met dat type kleding. Wat met name achter is gebleven is logischerwijs de afzet van pakken en colberts. Ondanks die negatieve aspecten heeft deze crisis ons ook aangezet tot nieuwe initiatieven, zo werken we meer op afspraak. Op social media tonen we doorlopend de nieuwe collectie, via een persoonlijk bericht is een en ander te bestellen. Verder is onze bezorgservice binnen een straal van vijftien kilometer rondom Varsseveld in gang gezet."

Studio Marneth Ulft

Marianne Marneth: "Onze winkel is een mix van bloemen, kleding en lifestyleartikelen. We hadden hier, zeker in de eerste periode ook een sociale functie. Mensen waren veel thuis aan het werk, het gezin bij elkaar op de lip. Veel gehoord: bezoek aan Studio Marneth was ‘het uitje van de week’. De kledingverkoop ging heel moeizaam. Geen feestjes, niet veel op het werk dus weinig aanleiding jezelf in het nieuw te steken. Dit begint weer op gang te komen, maar je houdt nu wel een kort seizoen over. Heb veel filmpjes en foto’s van outfits gemaakt en op social media gepost. Veel energie gestoken in het zichtbaar blijven. De webwinkel was van toegevoegde waarde voor de bloemenverkoop. Men gaat bewuster lokaal winkelen, ik hoop dat dit beklijft. Dat die persoonlijke aandacht, goed geholpen worden en een gezellige sfeer blijvend op waarde worden geschat. Zelf heb ik gekozen positief te blijven, wij hebben een mooie zaak, met een mooi assortiment."

Böhmer Terborg

Petra Böhmer van Böhmer Schoenen in Terborg: “We doen nu ook huisbezoeken, zo was ik in ’s-Heerenberg bij een zorgcentrum om een 85-jarige meneer sandalen aan te meten. Hij vertelde me zijn hele levensverhaal, een hele positieve man. Heel vroeg in het coronatijdperk ging ik al naar een boerderij toe, spreidde een kleedje uit met allerlei kinderschoenen. De moeder zorgde voor een vader die chemo volgde, durfde echt niet naar de winkel. Je maakt heel bijzondere dingen mee. Via Facebook hebben we gecommuniceerd dat Böhmer nu op bezoek thuis komt en ook een privéwinkel is. En je hoort het overal om je heen, je bent er wel drukker mee, maar kunt het niet meer maken alleen maar aan winst te denken. Wel meer werk, maar het leuke is: veel meer verbinding! Ik kom in Halle, Varsseveld, Doetinchem, overal. We zijn druk bezig met het opzetten van een webshop die in de herfst online wordt geplaatst."

Meer berichten