Sandra Wopereis, aanspreekpunt van De Leemvoort in Westendorp. (foto: Roel Kleinpenning)
Sandra Wopereis, aanspreekpunt van De Leemvoort in Westendorp. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)
coronavirus

Kinderstemmen vullen weer de schoolgangen

  Nieuwsflits

Westendorp - Geleidelijk laat het kabinet vanaf deze week de coronateugels wat vieren. Onder meer basisscholen openden vanaf maandag 11 mei weer de deuren. Soms mogen leerlingen beurtelings weer het schoolplein op. Voor een kleine school zoals De Leemvoort is het in de praktijk goed te organiseren om bijna iedereen gelijk te ontvangen. Ook de kinderopvang draait weer, voor de medewerkers in die sector zijn al die verschillende schooltijden een enorme logistieke legpuzzel. Het voortgezet onderwijs mag na het pinksterweekend weer open.

door Reinier Kroesen

Bij afwezigheid van directeur Marjolein Kruk Avegaart is bovenbouwleerkracht Sandra Wopereis momenteel aanspreekpunt van OBS De Leemvoort. Net als op basisscholen overal in het land zijn ook hier de lessen weer begonnen.

Sandra: “We zijn erg blij dat de school weer van slot mag. Voor kinderen geeft dat zoveel meer rust, de persoonlijk aandacht is wat wij erg gemist hebben. We hebben het grote voordeel een kleine school te zijn. De komende weken zijn we iedere ochtend open voor kinderen van groep 3 tot en met 8. Die groepen komen in zijn geheel. Dat kan vanwege de kleine klasgrootte."

"Bij de kleuters ligt dat anders. Dat is een groep van 24 kinderen. Groep 2 komt drie ochtenden naar school, aangevuld met broertjes en zusjes uit groep 1, en groep 1 komt 2 ochtenden. Vooral oudere kinderen zullen zich voldoende bewust zijn van de coronaproblematiek. Mocht het gevoel ontstaan dat dit verwatert, zullen we middels filmpjes van de GGD, het Jeugdjournaal en gesprekken dat weer actueel maken. De Leemvoort telt 45 leerlingen. De opstart van een kleine school zoals de onze is organisatorisch makkelijker omdat wij maar met kleine hoeveelheden rekening hoeven te houden in een relatief grote ruimte. Er is uitgebreid thuisonderwijs geweest met vele door ons gemaakte instructiefilmpjes, belcontacten en inbellessen. Toch vermoeden wij dat niet elke leerling hier optimaal gebruik van heeft kunnen maken. Daar zullen wij de komende weken tegenaan lopen. Zoals ook de afgelopen tijd hebben nu basisvakken prioriteit. Rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en sociaal emotionele ontwikkeling.”

Over een eventueel opgelopen achterstand door thuisonderwijs: “Onze kinderen zullen (net als de rest van Nederland) een nieuwe beginsituatie hebben.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden