Mark Slutter (links) en Merijn van Arragon van Fightsreet Brewery Ulft.
Mark Slutter (links) en Merijn van Arragon van Fightsreet Brewery Ulft. (Foto: Roel Kleinpenning )

‘Een zak piepers en ‘n dikk’n graag’

  Nieuwsflits

ULFT -  Ze tikken zelf graag een biertje weg. Twee jaar geleden ontstond de gedachte dat ze het net zo goed zelf konden gaan brouwen. Inmiddels is het Mark Slutter en Merijn van Arragon gelukt ook. Ze maken bier dat bij hun vrienden al snel in de smaak viel. Die vriendenkring groeit rap. Er wordt al tot in Brabant en Twente naar ‘n Diquen gevraagd.

door Nick Moritz

“Je spreekt het uit als ‘n dikk’n”, vertellen Slutter en Van Arragon over de chique aandoende naam. “Dat vinden we een pakkende naam voor een lekker biertje uit de Achterhoek. Toch hadden we bij aanvang niet gedacht dat we zo snel een goed resultaat zouden krijgen. Na ons eerste idee om zelf bier te gaan brouwen zijn we eerst internet maar eens opgedoken. We wisten tenslotte niet hoe het moest. Dat bleek eigenlijk vrij simpel. Je neemt een emmer, mengt er de ingrediënten met water in, je wacht een poosje en dan heb je bier. Die basis hebben we overgeslagen want we wilden het van meet af aan serieus aanpakken.”

Dus investeerden beide vrienden in een goed boek over bierbrouwen en een roestvrijstalen ketel. Daarin werd met beginnerskennis van zaken geëxperimenteerd. “Tot onze eigen verbazing smaakte die eerste poging direct als bier. Het zag er niet uit. Groen in plaats van goudgeel en zonder schuim, maar van de smaak werden we enthousiast. We goochelden dus ijverig verder en onze derde poging vonden we zo goed dat we de vriendengroep voor een proefsessie hebben uitgenodigd. Dat werd een vrolijke avond en gaf ons de moed verder te gaan.”

Slutter en Van Arragon doken op internet diep in de materie en experimenteerden van links naar rechts aan eigen recepten. De eigen brouwinstallatie werd ook steeds professioneler. “We brouwden puur voor eigen gebruik maar waren er wel heel serieus in. Vanuit de omgeving kwam er steeds meer vraag naar onze biertjes en dan begint het te kriebelen. We vonden ons bier goed genoeg om het commercieel aan te bieden en men had er dus ook interesse voor. Een eigen brouwerij met voldoende capaciteit is voor ons onbetaalbaar. We ontdekten gelukkig dat je bij professionele brouwers ruimte kunt huren voor je eigen bierrecept. Dat doen we nu in de omvang van duizend liter per keer.”

Het ontwikkelen van eigen recepten gaat het duo goed af. Met een Hoppy Blond, Pale Ale, Black Ipa en een Weizen zet ‘n Diquen al vier biertjes in de markt. Dat er meer bij komt kijken dan het bier maken, weten jonge brouwers inmiddels ook. “Er komt veel bij kijken. Bij de eigen baan van veertig uur moet je onderhandelen met de brouwerij, flesjes, etiketten, een logo, eigen glazen met opdruk inkopen, de website onderhouden en winkels zien te vinden die het willen verkopen. Maar bij bijvoorbeeld de Welkoop of de Landwinkel kun je nu de vraag horen ‘Voor mij een zak piepers en ‘n dikk’n graag’ en daar zijn we best trots op.

www.fightstreetbrewery.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden