Foto:

Column Remko Alberink: Hallo Hilversum!

  Nieuwsflits

Verheugt u zich anno 2021 nog wel eens op een ouderwets avondje tv kijken, borrelplankje erbij, wijntje ernaast? Nou, ik al lang niet meer. Wat een bagger krijgt tv-kijkend Nederland tegenwoordig voorgeschoteld. Is het niet een van de 26 shows waarin zangers, Maria’s of talenten worden beoordeeld en het publiek een stem heeft, dan zijn het wel programma’s met een hoog ramptoerisme-gehalte als ‘De rijdende rechter’, ‘Help, mijn man is klusser’ of ‘Ik vertrek.’ Ik verbaas me dus niet dat Netflix en Videoland zo populair zijn, al is ook daar niet alles zaligmakend.

Terwijl ik dit schrijf, passeren ook andere programma’s de revue. De oorlog in talkshowland bijvoorbeeld, hét gevecht om de kijkcijfers. Zelf was ik een fan van Jeroen Pauw als host, maar dat was voordat hij op de automatische piloot ging presenteren. Nu zie ik Sven Kockelmann graag, maar dan niet naast zo’n studentje die in alles uitstraalt op Tienertoer te zijn.

Mijn advies aan Hilversum, wees innovatief, wees vernieuwend, verbaas me, desnoods met knikkers

Wie denkt dat het mooie medium radio dan uitkomst biedt, komt bedrogen uit. We hebben 100.000 zenders, waardoor het moeilijk wordt een eigen geluid te produceren. Het loopt me dun door de broek als op onze nationale nieuwszender Radio1 in de ochtenduren het blokje ‘overige media’ wordt aangekondigd. Snel een audio-blik op de voorbije tv-avond, die uitspraak uit die talkshow even uitgelicht of een fragment van een radioprogramma. Wees origineel, bel zelf met de hoofdpersoon, maar ga niet een oud feit pseudo-geïnteresseerd in een nieuw jasje gieten.

Wat me al jaren bij veel regionale en provinciale radiozenders opvalt, radio én televisie, is de hoeveelheid ‘niet-regionale’ muziek. Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen wat voor een regionale binding een computergestuurd programma met enkel muziek van U2, Phil Collins, Abba en Queen heeft. Nu hoeft dat van mij ook niet, maar dan is het nog wel verwonderlijk dat gemeenten en provincies moeten blijven bijdragen aan de instandhouding van al die zenders.

Nou gaan niet alleen andere media mijn inziens ook nogal ‘luchtig’ om met het woord nieuws, ook kranten kunnen er wat van. Zo kan ik daags na het tv-programma Miljoenenjacht een groot artikel online lezen op de website van een gerespecteerde landelijke krant waarin de citaten van presentatrice Linda de Mol en de kandidaat elkaar afwisselen, alsof ik op een Miljoenenjacht 2.0 zit te wachten. Het hele programma wordt nog eens uitgeschreven; in wat voor een medialandschap ben ik beland? Ook daags na de uitzending blijkt de man nog steeds 344.000 euro te hebben gewonnen. Gefeliciteerd, maar om daar een dag later nog een artikel van 620 woorden aan te wijden?

Mijn advies aan Hilversum, wees innovatief, wees vernieuwend, verbaas me alsjeblieft als kijker en of luisteraar, desnoods met knikkers. En tot slot nog een advies aan mezelf; erger je niet zo snel.

Meer berichten