Jurgen Huls, directeur van De Plakkenberg: "We creëren in de klaslokalen onderlinge afstand tussen de leerlingen." (foto: Roel Kleinpenning)
Jurgen Huls, directeur van De Plakkenberg: "We creëren in de klaslokalen onderlinge afstand tussen de leerlingen." (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)
coronavirus

Basisscholen mogen deels weer open

Ulft/Silvolde - Tijdens de persconferentie afgelopen week gaf premier Rutte aan dat de basisscholen geleidelijk aan per 11 mei kunnen opstarten. Directeuren Jurgen Huls (De Plakkenberg/Silvolde) en Michel Ros (Mariaschool/Ulft) vertellen wat de afgelopen weken hebben opgeleverd en hoe ze de zaken gaan aanpakken.

door Reinier Kroesen

Jurgen Huls: “We zijn blij dat er weer een gefaseerde start plaatsvindt. De Plakkenberg is een ‘éénpitter’, een school onder één bestuur, maar we staan er niet alleen voor. Wij maken deel uit van de Onderwijs Coöperatie Gelderland, die bestaat uit veertien zelfstandige scholen. Dat we de afgelopen weken een vorm van ‘afstandsonderwijs’ hebben gevonden die bestaat uit digitale leerstof en opgenomen instructielessen, maar ook aan huis bezorgde schoolmaterialen is een succes. De digitale vaardigheden en competenties van onze medewerkers zijn uitgebreid en ingezet ter voorbereiding van lessen en bij communicatie met kinderen en ouders. Kwaliteitsverbetering en onderwijsontwikkelingen die binnen een tijdsbestek van een paar weken plaatsvonden. Het blijft surrealistisch om in een school zonder kinderen onderwijs te verzorgen. Ik denk dat de ervaringen met digitaal leren een prominentere rol in de toekomst kunnen gaan spelen. Klassen die door lerarentekorten in de toekomst naar huis worden gestuurd kun je dan misschien thuis toch kwalitatief goed aan het werk zetten. Daarnaast kun je digitaal onderwijs mogelijk nog meer inzetten in de dagelijkse organisatiestructuur. Je kunt verschillende instructieniveaus maken waarvan je er één digitaal aanbiedt aan leerlingen in een eigen ruimte. De eerste ideeën betreffen een opstart waarbij groepen volgens een vaste planning om de dag onderwijs op school, of thuis hebben. We onderschrijven de handelswijze van het kabinet, maar het is passen en meten om dit vorm te geven, je hebt met veel factoren wat betreft gezondheid en veiligheid rekening te houden."

Mariaschool

Michel Ros: “Het digitaal werken van de afgelopen weken is een winst voor de toekomst. Dit biedt kansen voor de opzet van het aanbod in tijden van calamiteiten en in bijzondere situaties. Het lesgeven door de professionals, het juist instrueren, de groepsprocessen, de sociale emotionele ontwikkeling en het contact tussen leerling en leerkracht is het grootste gemis bij digitaal lesgeven. Het is kort dag met die meivakantie ertussen richtlijnen te volgen en een Plan van Aanpak te maken. Er zijn wel zorgen over het draaien met een halve school, hygiëne, logistiek en het opzetten van weer ander leerstofaanbod in combinatie met deels thuiswerken. Dit zal niet altijd matchen met de thuissituatie en de opvang. De leerachterstanden zullen in kaart gebracht worden. Nu eerst zijn echter het welbevinden en weer naar school gaan, het opstarten, de angst bij kinderen, concentratie en groepsprocessen belangrijker. De focus ligt op rekenen, taal, lezen en sociaal emotionele ontwikkeling, andere vakken hebben minder prioriteit."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden