Geldzorgen.
Geldzorgen. (Foto: Pixabay)
coronavirus

Schulden verdampen niet door Corona

Oude IJsselstreek - Ook al is de Achterhoek eigenlijk nog maar beperkt getroffen door het coronavirus, toch doen er zich onverwachte zaken voor. Het aantal mensen dat zich meldt voor schuldhulpverlening is namelijk in de maanden maart en april drastisch gedaald. Dat is zowel zo bij de gemeente als ook bij de Vrijwilligersstichting Schuldhulpmaatje Oude IJsselstreek.

Oude IJsselstreek - Ook al is de Achterhoek eigenlijk nog maar beperkt getroffen door het coronavirus, toch doen er zich onverwachte zaken voor. Het aantal mensen dat zich meldt voor schuldhulpverlening is namelijk in de maanden maart en april drastisch gedaald. Dat is zowel zo bij de gemeente als ook bij de Vrijwilligersstichting Schuldhulpmaatje Oude IJsselstreek.

Senior-budgetconsulent van deze stichting Elfriede te Hennepe: “We zijn de laatste 6 weken erg geschrokken. In januari hadden we nog 15 nieuwe aanmeldingen. In maart en april is dat teruggelopen tot 5 per maand! Dat kan niet waar zijn.. Daarom maak ik me erg ongerust. Schulden verdampen niet door Corona-virus!"

"Ik begrijp dat mensen zich ongerust maken over de problemen met het Corona-virus. Natuurlijk kan de mogelijkheid van besmettingen leiden tot stress en angst. Maar financiële problemen worden vanzelf groter als je er niets aan doet. Natuurlijk komen deurwaarders nu even tijdelijk niet aan de deur. Ook vinden er geen huisuitzettingen plaats bij huurachterstand. Maar wees er van verzekerd, dat niets doen wel het slechtste is wat je kunt doen bij schulden!”

"Onze stichting helpt met circa 35 deskundige vrijwilligers mensen met schulden zoveel mogelijk “uit de brand”. We werken -gratis - op basis van wederzijds vertrouwen. We slagen er vaak in om oplossingen voor geldproblemen te vinden. Ook helpen we onze klanten met de contacten met hun schuldeisers. Zo nodig bellen we schuldeisers ook zelf, samen met de klant. Ook schakelen we samen extra hulp in als dat nodig is.
Kortweg gezegd: wij zetten eerst de administratie van de klant op een rijtje. Dat betekent: welke schulden zijn er? Wat is het inkomen? Zijn er nog extra inkomsten mogelijk? Is er snel een stabilisatie van de schulden mogelijk? Kunnen er betalingsregelingen getroffen worden? Moet er al dan niet een schuldhulpverlening door de gemeente en/ of Stadsbank worden aangevraagd? Vervolgens helpen we onze klant, totdat alle financiële problemen zijn opgelost, ook al duurt dat meestal duidelijk langer dan een jaar.”

“Natuurlijk kunnen wij nu niet op huisbezoek. Ook wij blijven zoveel mogelijk thuis. Maar daar kunnen wij opbellen, mailen, appen, beeldbellen. We hebben korte lijnen met Wonion, Sensire, de gemeente en de Stadsbank, waardoor we snel noodzakelijke afspraken kunnen maken. In ieder geval kunnen we schuldeisers laten weten, dat er aan oplossingen gewerkt wordt. Dan wordt er gemakkelijker langer uitstel van betalen gegeven.
Ondertussen werken we ook aan blijvende oplossingen voor “echte” contacten in het komende 1,5 meter-tijdperk. Maar dan moeten mensen zich wel eerst melden!”

Mensen kunnen zich melden via telefoon of sms op 06-51064003 of kijken op:

schuldentelefoonoudeijsselstreek.nl

Meer berichten