Logo oudeijsselstreekvizier.nl


Een van de werken bij Galerie bij de Boeken.
Een van de werken bij Galerie bij de Boeken. (Foto: WOPA)

Nieuwe expositie: Bij de Boeken en de Magie van de doos

Ulft - De Ulftse Galerie bij de Boeken is bekend om haar internationaal samengesteld programma en wil zich niet beperken uitsluitend tot de eigen regio. Het is interessant om de verschillende uitdrukkingsvormen te ontdekken, die het gevolg van invloeden zijn door het land waaruit een exposant komt. In dat kader past uitstekend de Duitse kunstenares Anne Thoss. Haar werk is in de galerie tot 29 oktober nog te zien.

Haar objecten en installaties blinke nuit door een persoonlijke stijl, een eigen beeldmerk en inhoud. Als geëngageerde kunstenares brengt ze in haar werk een niet te lichte boodschap tot uitdrukking. Haar werk staat steeds in dienst van de inhoud en die gaat bij haar over de zorgelijke ontwikkelingenin de maatschappij. Zij ziet een wereld,die dreigt getekend te worden door onverschilligheid en door een opkomende individualistische mentaliteit. Vanuit een intens gevoel wil zij deze ontwikkelingen tot uitdrukking brengen. Haar bezorgde wereld wordt in al haar afbeeldingen en haar objecten weerspiegeld.


Doos als geliefd materiaal


Anna maakt voor haar objecten graag van dozen gebruik. De doos heeft vele betekenissen, die variëren kunnen van beschermen tegen aantasting, van veilig opbergen, van het ontsluieren van geheimen tot ook wel het nieuwsgierig maken. Thoss heeft een hoeveelheid afgedankte bankkluislades op de kop kunnen tikken. Ze deed achteraf de ontdekking, dat haar aankoop bij een bank dienst gedaan had. De platte lades werken bij haar als panelen. In de binnenkant - op de bodem - heeft ze voorstellingen geplaatst. Dit kunnen schilderingen zijn al of niet gecombineerd met voorwerpen zoals stukken prikkeldraad of keramische figuren. Volledig bij haar thema passend zijn de wat zwaar aangezette - overwegend sombere kleuren- bruin en zwart. Ook de gebruikte voorwerpen versterken het sombere gevoel, hetgeen haar boodschap nog duidelijker tot uitdrukking brengt. Bij haar zijn het geen verborgen geheimen, maar de lades worden steeds in geopende situatie getoond, desnoods heeft ze de deksels opengebroken. Voor haar moet de waarheid naar buiten komen en niet in een doos verstopt blijven. Ieder box bevat een aangrijpend tafereel zoals een machteloze hand, die een hulpeloos gebaar maakt en in aanraking met een stuk prikkeldraad wordtgebracht. 


Installatie 'Siehst du…'


Even aangrijpend is haar installatie 'Siehst du…'. De vraag blijft, wat je hier ziet. Een onafgebroken lange stoet met keramische mensenfiguren lijken voorbij te trekken. In werkelijkheid zijn ze vastgenageld in een baan van zand. Is het een trektocht door een woestijn? Of impressies van een stoet vluchtelingen zoals die dagelijks intv-reportages te zien zijn? Gevoelens van verwantschap daarmee worden in ieder geval opgeroepen. Massaal zijn haar figuren in het gelid gezet en toch is ieder voor zichzelf, geheel alleen, volledig teruggeworpen op zichzelf en vooral geheel in zichzelf gekeerd. Elk contact wordt vermeden. Zo onbereikbaar ze voor elkaar zijn, zo anoniem blijven zevoor de toeschouwer. Het blijft bij een menselijke gestalte, meer niet. Het zijn mensen, maar wie erachter schuilgaat blijft een raadsel. Het zijn mensen maar wat is er van hen overgebleven?Als een zoutzuil staan ze geparkeerd, verandert in een stokstijve kolos. Het zijn mensen, maar zonder armen en de benen blijven verscholen in de zuilen zelf. Wat hen beweegt blijft een raadsel. Waar ze ook heen gaan, het blijft schijnbaar zinloos, want hun horizon wordt afgebakend met hoge weliswaar doorzichtige torens, die op hun beurt voorzien zijn van prikkeldraad. Mochten hun ogen kunnen zien, dan worden ze geconfronteerd met een voor hen niet te wensen toekomstbeeld. 

Meer berichten

Shopbox