Logo oudeijsselstreekvizier.nl

Fotografie vanuit filosofische gedachte

Tot 10 september zijn de foto's van Violetta Wakolbinger in de Ulftse Galerie bij de Boeken te zien, in de DRU Cultuurfabriek.

ulft - Ze werd in 1972 geboren in de Poolse stad Opole. Vanaf haar kunstacademietijd woont ze in Oostenrijk. Zij volgde tijdens haar opleiding in Linz de fotografische richting. Het accent bij de fotografie lag daar vooral op architectuur. Naast fotografie houdt zij zich bezig met filmen en met het maken van installaties.
Naast een installatie zijn in de galerie drie series met foto's te zien. Iedere serie heeft een eigen thema. Dit houdt in dat de werken ontstaan zijn vanuit een gezamenlijke gedachtegang. Door met series te werken wordt een idee nog sterker en veelzijdiger in beeld gebracht. In de serie 'Immersion, betreden op eigen risico' is sprake van een ruimtelijke suggestie. Als toeschouwer krijg je het gevoel de ruimte ingezogen te worden en zelf onderdeel van de ruimte te worden. Vandaar de waarschuwende titelom niet meegesleept te worden in de ruimte. Gezien haar opleiding zijn deze foto's niet zo verwonderlijk. In de architectuur speelt ruimtelijkheid een belangrijke rol. Door architectuur bepaalt de mens de omgeving en zijn gebouwen op hun beurt weer medebepalend voor het gevoel van de bewoners. De serie tonen foto's met een individu, dat schuilt gaat achter doorschijnende doeken. De afgebeelde is als vrouw nog net herkenbaar, maar wie het nou precies is blijft voor de toeschouwer geheim.
De serie 'Idem' zijn werken met een gemengde techniek. De technieken fotografie, zeefdruk en tekenen gaan in deze werken samen. Violetta gaat uit van foto's. De foto's worden vervolgens door haar bewerkt. De voor haar interessante delen worden tot een nieuw geheel samengevoegd. Ze moeten haar kijk op de werkelijkheid worden. In de serie 'Idem' is sprake van portretten. Ze brengt veelal de hoofden van vrouwen in beeld. De gezichten gaan schuil achter maskers, doeken of de ogen zijn afgeplakt. Volgens Violetta zijn personen aan de hand van hoofden herleidbaar. Door haar ingreep zijn ze onherkenbaar gemaakt. Ze brengt daarmee tot uitdrukking het recht op privacy hebben en ze raakt daarmee het aspect van de integriteit binnen de fotografie. De serie ontstond al voordat er sprake was van de huidige privacywet.
In een derde serie protesteren de afgebeelde personen tegen het gefotografeerd worden. Ze nemen de benen, terwijl zij al rennend voorwerpen voor hun hoofd houden en met een arm afwerend naar de fotograaf zwaaien. Het zijn expressieve foto's en ze zijn gevuld met dramatiek. De personen lijken niet alleen te protesteren naar de fotograaf maar ook in het verlengde naar de toeschouwer in de galerie. De foto's zijn groot van afmeting en zonder lijst opgehangen. Hierdoor krijgen de foto's het karakter van een affiche. Tenslotte bestaat de installatie uit lange doorzichtige repen, die deels over en deels naast elkaar hangen.

Reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox