Logo oudeijsselstreekvizier.nl


Cor Schouten in de treincabine. (foto: Roel Kleinpenning)
Cor Schouten in de treincabine. (foto: Roel Kleinpenning) (Foto: Roel Kleinpenning)

Van groenteboer tot treinmachinist

(door Remko Alberink)

Ulft - Hij was bekend als groenteboer in Ulft en reed daarna jaren op de taxi bij Monnereau in Doetinchem. Afgelopen jaar nam zijn carrière weer een nieuwe wending. De nu 58-jarige Cor Schouten werd treinmachinist. Hij vertelt er dolenthousiast over: ''Het is als een jongensdroom die uitkomt.''

Zijn vader Corrie Schouten was de groenteboer van Ulft, en hoewel hij aanvankelijk bedankte, nam Cor Schouten de zaak als twintiger toch over. ''Ik maakte lange dagen, maar met veel plezier. Ik ging 's ochtends naar de veiling in Bemmel, draaide de zaak en ging 's avonds aardappelen kopen in Dronten.''

De opkomst van de supermarkten veranderde het leven van de groenteboer. ''Ik zag er geen toekomst in en deed de zaak over. Daarna ben ik bij Monnereau in Doetinchem aan de slag gegaan''

Als taxi-chauffeur en later planner en hoofdplanner had hij het geweldig naar de zin. ''Op een drukke dag stuurde ik tussen de veertig en vijftig taxi's aan.''

Even lonkte begin deze eeuw een overstap naar de NS waar een machinist werd gezocht die kon worden opgeleid. ''Maar de kinderen waren klein en de standplaats was Utrecht. Ik heb het toen niet gedaan, en heb er later ook wel spijt van gehad.''

Schouten straalt als hij over zijn arbeidsverleden verhaalt. ''Monnereau verloor op een gegeven moment de aanbesteding voor de regiotaxi. Dat had gevolgen en uiteindelijk stond ik vanwege bedrijfseconomische redenen op straat. Verwacht van mij geen negatief woord over mijn werkgever van toen. Ook ik zag dat er minder werk was.''

Een tijd van een nieuwe baan zoeken brak aan, en de voorliefde voor de trein kwam bovendrijven. Anno 2017 is Schouten terug te vinden als treinmachinist, een workshop bij het UWV hielp hem daarbij. "Wat iedereen ook van het UWV zegt, ik heb er veel aan gehad. Door die begeleiding leerde ik een sollicitatiebrief schrijven en me te verkopen in een sollicitatiegesprek.''

Werkte hij de afgelopen maanden als machinist voor uitzendorganisatie Consolid, dat hem verhuurde aan Arriva, vanaf 1 februari treedt hij in dienst bij de vervoersmaatschappij. ''Geweldig'', stelt de Ulftenaar. ''Ik heb altijd al iets met treinen gehad. Ik heb de examens succesvol afgelegd en ook de fysieke en psychologische test gehaald.''

Schouten geeft aan dat concentratie als machinist superbelangrijk is. ''Niet alleen aan het begin van de dienst, ook in de laatste tien minuten van je dienst. Je moet de seinen kennen en alle afkortingen.''

Arriva exploiteert diverse lijnen in de regio. ''Dat zijn mooie lijnen en het is niet erg om alleen in de cabine te zijn. Geloof mij, dit is het mooiste wat ik ooit gedaan heb.''

reageer als eerste
Meer berichten