Biebtip

Biebtip: We hebben er een geitje bij

OUDE IJSSELSTREEK - Deze krant en bibliotheek De Achterhoekse Poort werken samen in de online rubriek 'Biebtips'. Elke twee weken geeft een medewerker van de bibliotheek een tip voor een boek of dvd.

deel 97 door Gerda Seinhorst

We hebben er een geitje bij - Marjet Huiberts

Geschreven door Marjet Huiberts, geïllustreerd door Iris Deppe, is gekozen tot Prentenboek van het jaar 2016.

"We hebben er een geitje bij!" is wat Mik van alle dieren van de kinderboerderij te horen krijgt als hij op zijn step op weg gaat naar de stal om de nieuwe aanwinst te bewonderen.

In mooie, zachte illustraties zien we in dit prentenboek voor peuters hoe achtereenvolgens de koe, het paard, de kip, het konijn en het varken aan Mik vertellen hoe blij ze daar mee zijn. De tekst is op rijm en daarom zal elk kindje al bij het paard het laatste zinnetje kunnen aanvullen.

We hebben er een geitje bij is een ontzettend lief verhaaltje, waar veel te herkennen is voor peuters en daarmee is er veel over te praten met de kleine. Welk geluid maken de dieren? Wat zie je nog meer op de bladzijde?

Wat je allemaal met een prentenboek kunt doen, kun je zien op de site Leesplein.nl. Daar staan voorleesfilmpjes en digitale prentenboeken op. Heel inspirerend.

En echt waar: kinderen zijn nooit te jong om voorgelezen te worden. Het volgende komt van de site Opvoedadvies.nl.

Voorlezen is niet alleen leuk maar kan ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind. Jonge kinderen leren enorm veel van voorlezen. In de eerste plaats is voorlezen heel goed voor de taalontwikkeling. Kinderen leren nieuwe woorden tijdens het voorlezen en ze leren hoe een goede zin opgebouwd is. En door met het kind ook te praten over het boek, wordt het kind ook gestimuleerd actief met taal aan de slag te gaan.
In de tweede plaats leren kinderen goed luisteren wanneer ze voorgelezen worden en zich te concentreren. Voorlezen stimuleert de fantasie van het kind ook.
Afhankelijk van het onderwerp van het boek leert het kind ook veel over de wereld om zich heen, waardoor hij/zij meer grip krijgt op de directe wereld om zich heen.
Maar ook het gevoel van veiligheid dat kinderen krijgen, het plezier dat kinderen beleven aan het voorlezen en de exclusieve aandacht die ze krijgen tijdens het voorlezen, zijn van belang voor de ontwikkeling van het kind. En het samen lezen van een boek kan ook helpen rust en regelmaat te brengen. Kinderen komen tot rust tijdens het voorlezen en door op vaste tijden voor te lezen kan er regelmaat en vaste structuur in de dag geboden worden. Zo kan voorlezen een goed onderdeel zijn van het ritueel voor het slapen gaan.

Vaak komen kinderen tijdens het voorlezen met vragen en opmerkingen. Het is goed hier op in te gaan en met het kind te praten over het verhaal, maar het verhaal daarna wel weer op te pakken. Nadat het boek/ verhaal dan uit is, kan nog even verder gepraat worden. Wanneer het kind zelf niet met reacties op het verhaal komt, kan het goed zijn vragen te stellen.
Overigens, ook al voordat er gestart wordt met voorlezen kan er met het kind over het boek gepraat worden. Zo kan de kaft van het boek bekeken worden en kunnen de ouder en het kind samen bedenken waar het boek over zal gaan.

Voorlezen is dus heel goed voor de ontwikkeling van een kind. Maar het voorlezen moet vooral gewoon leuk zijn en iets zijn waar zowel kind als ouder van kunnen genieten. Vanwege het verhaal dat er gelezen wordt, maar vooral ook vanwege het gezellig samen zijn en de exclusieve aandacht voor elkaar.

Meer berichten