<p>Cabriorijder Siep Engwirda uit Doetinchem.</p>

Cabriorijder Siep Engwirda uit Doetinchem.

(Foto: Roel Kleinpenning )

Aankoop cabrio is puur emotie

Ulft - “Met het mooie weer beginnen de lentekriebels bij de mensen en dan komen ze kijken voor een cabrio”, vertelt Niek Vredegoor, mede-eigenaar autobedrijf Geert Stevering in Ulft. “De aankoop van een cabrio is puur emotie. Mensen associëren een cabriolet met vrijheid en met het vakantiegevoel.”

door Carla van der Meer

“We zien twee soorten cabriorijders”, laat Vredegoor weten. “Dat zijn de mensen die alleen met mooi weer in de cabrio rijden en deze als tweede auto hebben. En de mensen die altijd in een cabrio rijden en zelfs in januari, met een das om en een muts op, met de kap open rijden. Vaak hebben mensen een ideaalbeeld bij de cabrio om met mooi weer heerlijk te rijden met de kap open en de wind door de haren. Maar sommigen vinden na een paar jaar dat ze eigenlijk te weinig in de auto rijden waarna ze hem weer inruilen. Anderen gebruiken de cabrio elke dag.”

Enthousiaste cabriorijder

Een van de enthousiaste cabriorijders die klant is bij Stevering en het hele jaar door cabrio rijdt, is Sieb Engwirda uit Doetinchem. Hij rijdt sinds een jaar of zeven cabrio. “Deze Volvo C70 is mijn tweede cabrio”, vertelt Engwirda. “De eerst was ook een Volvo C70, maar dan met een soft top. Die heb ik in mijn enthousiasme zelf gekocht. Dat had ik dus niet moeten doen. Ik had Geert Stevering al opdracht gegeven om een cabrio voor mij te zoeken, maar ik had te weinig geduld, was eigenwijs en liet me leiden door mijn enthousiasme. Ik dacht dat ik het zelf ook wel kon. Nu weet ik dat ik dat aan specialisten over moet laten. Het probleem bij de cabrio was echter niet de softtop: de versnellingsbak van die auto deugde niet. Een jaar of vier geleden heb ik Stevering opnieuw gevraagd om een cabrio voor mij te zoeken. Deze keer had ik meer geduld en is het deze Volvo C70 cabrio met hardtop geworden.”

Engwirda is al jaren klant bij Stevering. “Ze denken altijd mee in oplossingen. Daar ben je geen nummer, maar ze kennen je bij naam. Er is nog de gemoedelijke Achterhoekse sfeer. Dat vinden we belangrijk.”

Ook in de winter

Toen Engwirda nog werkte, maakte hij veel kilometers. Hij had een Alfa Romeo 156 diesel. “Ik ben met werken gestopt toen ik 62 jaar was”, laat hij weten. “Mijn vrouw Aafke zei altijd: Als het kan, zou ik nog wel eens een cabrio willen. Dus het is eigenlijk haar schuld”, zegt hij lachend. Alhoewel de eerste C70 cabrio tegenviel, wilde Engwirda er wel weer een terug. “Deze bevalt prima”, geeft hij aan. “De softtop was ook prima, maar de hardtop is echt fijn. Het is met de kap dicht een gewone luxe auto waar je met één druk op de knop een cabrio van maakt. Thuis druk je weer op de knop en het dak gaat weer dicht. In de winter, als het regent en koud is, hebben we alle voordelen van een luxe auto. Er zit ook nog een grote kofferbak in. Zelfs als de kap open is, kunnen er nog steeds koffers mee. We kunnen er gewoon mee op vakantie.”

Luxe gevoel

“Het gaat om het gevoel van cabriorijden”, laat Engwirda weten. “Je zit gewoon buiten. Dat is heel lekker. Twee jaar geleden zijn we naar Italië op vakantie geweest. Het was geweldig om met de kap open langs het Gardameer en het Comomeer te rijden en in Duitsland langs de Moezel.” “Het voelt heel luxe”, zegt Aafke. “Toen we net een cabrio hadden, wilde ik heel decadent over de boulevard in Noordwijk rijden, ongeacht het weer. Het was toen droog, maar wel frisjes. Als we rondtoeren dan zeggen we tegen elkaar: gaaf hè.” De C70 cabrio is inmiddels 15 jaar oud.

‘Als het droog is, kun je al open rijden’

“Voorlopig rijden we nog met deze auto door”, zegt Engwirda. “We hoeven niet per se elke twee jaar een nieuwe auto. Als het goed is, is het goed.” Engwirda’s eerste auto was ook een Volvo, een PV 544, oftewel een ‘kattenrug’. Daarna heeft hij eigenlijk alleen maar andere merken gereden. Nu hij met pensioen is, is het weer een Volvo geworden. “De volgende auto wordt ook weer een Volvo cabrio”, geeft Engwirda aan. “Het probleem is dat Volvo geen cabrio’s meer maakt. Dus dan moeten we op zoek naar een goede gebruikte Volvo cabrio van het laatste model.”

“Cabriorijden is een passie”, zegt Engwirda. “Maar dan wel een met een hardtop. Dat is eigenlijk een cabrio en een luxe auto in één. Twee auto’s vinden wij teveel. Die hebben we niet nodig. Met deze C70 combineren we het beste van twee werelden. Bovendien vinden we dat Volvo de mooiste cabrio heeft gemaakt.”

Gevoel van vrijheid

“Met mooi weer is het heerlijk met je kop in de zon”, zegt Engwirda. “Dat geeft een gevoel van vrijheid. Ik ben ook een fanatiek motorrijder. Dan heb je hetzelfde vrijheidsgevoel. Met mijn zoon wil ik nog een keer op de motor naar de Noordkaap. Dat zou ook prima met de cabrio kunnen, maar dit willen we met de motor doen.” Ook als het wat frisser is, rijden de Engwirda’s met de kap open. “Dat kan prima. Door de aerodynamica en het windscherm zit je compleet uit de wind. Als het droog is, kun je al open rijden.” Een cabrio heeft soms ook wat nadelen. “We reden van Kampen richting Zwolle met de kap open, toen het plotseling begon te regenen”, zegt Engwirda. “Het is een drukke weg, waar je niet zomaar kunt stoppen. Gelukkig vonden we op tijd een pechhaven. We hadden het dak net dicht, toen het begon te hozen. Dat was geluk hebben. Ook hebben we met de kap open wel eens een kledder vogelpoep op de voorruit gehad. Dan denk je: fijn dat het de voorruit is.” Als we in de file staan, zien we dat mensen naar ons kijken en ze steken hun duim omhoog. Dat deden we ook, voordat we zelf een cabrio hadden. We genieten van het rondtoeren.” “Het is gewoon leuk”, zegt Aafke. “We rijden met plezier.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden